Direktlänk till inlägg 21 december 2012
Hallå igen alla bloggare!
Som vanligt så är jag uppe sent, och jag kommer nog fortsätta att vara uppe till ca fyra tiden. :/
Jag kommer sedan återkomma till varför jag har det såhär.
Men först så ska jag lägga upp vad Autism handlar om för er som ej känner till^^
Först ut är:
Vad är autism och hur känner man igen symtomen?
Autism är ett allvarligt funktionshinder som beror på en medfödd eller tidigt förvärvad hjärnfunktionsstörning. Ärftliga faktorer har stor betydelse. I Sverige föds årligen
minst 200 barn med någon form av autism, de flesta av dessa är pojkar. Autism
förekommer ofta tillsammans med andra funktionshinder som utvecklingsstörning, epilepsi, syn- och hörselskador.
Personer med autism har stora svårigheter att bearbeta och förstå information så att de får helhet och sammanhang i sina upplevelser. De har också bristande förmåga att förstå
och leva sig in i andra människors tankar, känslor och behov. Symtomen brukar delas in i tre huvudgrupper:
Svårighetsgraden av autism kan variera, och personer med autism har därför olika behov av hjälp och stöd.
Symtom
Social samspel
Personer med autism har framförallt svårigheter att utveckla ömsesidigt samspel med andra människor. De har också nedsatt förmåga att både använda sig av och förstå ögonkontakt, mimik, gester och kroppshållning i detta samspel. Vidare har de svårt att få och behålla vänskapsrelationer och delar inte spontant glädjeämnen, intressen och aktiviteter med andra.
Kommunikation
Personer med autism har en försenad eller utebliven talutveckling och alltid stora svårigheter att föra en dialog. Språkförståelsen, särskilt förståelsen av språkets »andemening«, är bristfällig också hos de personer som har ett stort ordförråd.
Vanligt är vidare:
Beteende
Barn med autism leker inte som andra barn varierade, spontana låtsas- eller rollekar. De tycks inte bry sig om leksaker eller använder dem på ett avvikande sätt genom att t ex snurra på eller skramla med leksaksbilen istället för att köra med den. Barn såväl som vuxna kan periodvis helt uppslukas av speciella ensidiga intressen, saker eller aktiviteter och bryr sig då inte om något annat. En del är mycket rutinbundna och reagerar kraftigt på små förändringar som t ex var man sitter eller i vilken turordning man gör olika saker. Många har avvikande ensidiga och stereotypa rörelsemönster, som att vagga fram och tillbaka, snurra runt, vifta eller klappa med händerna. De kan också ha ett annorlunda sätt att uppfatta, tolka och reagera på sinnesintryck. Det gäller framför allt känsel, ljud, värme, kyla och lukt.
Ja det var lite om Autism det. :)
Har ni några frågor eller något annat ni vill säga så är det bara å skriva en rad eller så ;P
(Om ni inte kan skriva någon kommentar här så kan ni skriva till mig på facebook istället).
Och där heter jag Ann-Louis Annie Hansson JoJo
Tack för mig och på återseende
Sorry för att jag ej uppdaterat bloggen på evigheter... XD Men jag är som sagt skit kass på att hålla saker igång pga av min diagnos ADD och Autism svårt att hålla igång saker :p Men ska försöka återkomma tllbaka igen och uppdatera mer om mig och dia...
Sitter här nu i min säng hemma hos pojkvännen å gråter en skvätt å tänker på dig ännu en gång! Jag sitter här å tänker på dig ännu en gång. Jag vill inte minnas, jag vill glömma dig. Jag kan inte glömma dig, du satte djupa spår i mitt hjärta n...
Hejsan bloggare! Idag hade jag tänkt skriva ner lite om mitt handikapp igen. Och denna gången ska det handla lite mer om mig och hur den påvekrar mig i vardagen.. Har nämt lite om mitt handikapp innan i ett tidigare inlägg men den här gånge...
Tjenixen igen bloggare ^^ Idag tänkte jag berätta att i lördags kl 14.00 så var jag på dop. Min pojkväns storebrors familj skulle döpa sin son. Det var ett mysigt litet dop faktiskt Trevligt prat och god planka mat man fick också (...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 | 20 |
21 | 22 | 23 |
|||
24 |
25 | 26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|